keskiviikko 3. joulukuuta 2014

Lähtötilannekartoitus, osa 1: Paljonko vedät?

Ensi viikolla olisi tarkoitus aloittaa uusi treeniohjelma. Kaksijakoisessa ohjelmassa viikon ensimmäinen puolisko on voimatreeniä ja loppupuoli hypertrofista (lihasmassaa kasvattavaa) treeniä.

Koska tavoitteenani on päätyä joskus voimanostokisoihin, pitää sitä voimaa löytyä tulevaisuudessa enemmän. En kuitenkaan halua luopua massankeruusta, ja siksi mukana myös hypertofista treeniä. Päästäkseni edes hieman perille nykyisestä tilanteestani pompin salille testailemaan maksimipainoja.

Eilen olivat vuorossa maastaveto ja penkki.

Aloitin maastavetokokeilut siitä painosta, joka viimeksi (2013) osoittautui maksimikseni. Sadasta kilosta siis lähdettiin etenemään. Se nousi ilman suurempia tuskia. Siitä kokeilin eteenpäin viiden kilon nousuilla. Lopulliseksi maksimiksi osoittautui 115 kg. 120 kiloa kokeilin, mutta se jäi lattiaan, en tiedä sitten iskikö jonkinlainen "rimakammo" (jonka itse nimesin tankokammoksi) vai eikö voimat vain oikeasti riittäneet. No, olihan siellä jo neljä ykköstä takanakin. Lopullinen tulos oli 15 kiloa kovempi kuin n. 1,5 vuotta sitten (prosentuaalinen nousu on 15%).  Kehonpaino oli 2013 reilu 65 kiloa, eilen kolmisen kiloa pienempi - siihenkin nähden ihan hyvä kehitys siis.  Salille lähtiessäni ajattelin, että saan sen satasen ylös ja siinä se. En siis olettanut saaneeni minkäänlaista kehitystä, joten siinä mielessä yllättyin erittäin positiivisesti.

115 kg on jo aika lähellä 150 kg:n tavoitettani. Jos olen ilman voimatreeniä onnistunut kehittämään mavetulostani 15 kilolla puolessatoista vuodessa, niin mitä voin saavuttaa samassa ajassa voimatreenin avulla?

Maastavedon kanssa tekniikka on vielä aika pahasti hakusessa (No hei, asun ja treenaan tekniikka-hifistelijän kanssa ja sieltä olen tämän kriittisyyden oppinut), mutta eiköhän se kunnollinen tekniikkakin löydy, kun vain treenaa, treenaa ja treenaaa. Voisin yrittää puolustella huonoa tekniikkaa sillä, että en ole tehnyt tavallista mavea...ööö, yli vuoteen. Mutta jospa olen vain rehellinen ja totean, etten ole sitä vielä koskaan oppinutkaan. Tekniikan hallitseminen on lajissa tärkeää myös ehjänä pysymisen kannalta. Itselläni suurin ja laajimmin (myös kyykyssä) ilmenevä ongelma on tuo pään keikuttelu - se tuskin tekee pidemmän päälle hyvää niskalle/rangalle. Pitäisi oppia katsomaan vain eteenpäin, eikä tähyillä kattoon...

Kaikki ykköskokeilut päätyivät videolle, mutta ainoastaan satasen vedossa näkyy koko kroppa suunnilleen koko videon ajan, joten siksi ette valitettavasti pääse näkemään 115 kg:n vetoa. Toisaalta ihan hyvä näin, koska 115 kg:n tekniikka surettaa itseäni. Videolla siis 1x100 kg.


Penkkipunnerrus meni myös huomattavasti paremmin kuin viimeksi. 2013 sain räpellettyä 35 kiloa töin ja tuskin ylös, eilen meni 40. Prosentuualinen kehitys suunnilleen 14%. Tuo on todella merkittävä kehitys, koska en ole tehnyt tavallista penkkipunnerrusta varmaan yli kahteen vuoteen (jos viimevuotisia maksimikokeiluja lasketa). Eikä sitä voimaa ole tullut treenattua myöskään rinnan osalta sen enempää kuin muutenkaan. Massatreeni tuottaa siis todistetusti myös voimaa ihan kohtalaisesti.

Maastaveto: 115 kg (2013 - 100 kg)

Penkki: 40 kg (2013 - 35 kg)


Tästä on nyt hyvä lähteä kehittämään voimiaan ja kulkemaan kohti voimanostokilpailuja. Loppuviikosta on edessä vielä kyykkymaksimit.


5.12.2014
Tottakai tulin sitten kipeäksi keskiviikkona. Nenä vuotaa ja kurkku kiukuttelee. Kyykymaksimit jäävät nyt sitten kokeilematta, koska moisia olisi silkkaa itsetuhoa lähteä tässä kunnossa kokeilemaan. Ensi viikkoa taas olisi typerä aloittaa maksimikokeiluilla, koska tämä flunssa ja siitä johtuva totaalilepo ovat yhdessä syöneet voimatasojani, jolloin kyykkytulos olisi todennäköisesti jotain 10% todellista heikempi.
 

Aloitan siis ensi viikon treenit suoraan uudella ohjelmalla. Kyllähän tämä vähän harmittaa, mutta ei voi mitään. Nyt vain osui liikaa kaikkea flunssalle altistavaa samalla ajankohdalle. No, sen minä ainakin tiedän, että kyykkymaksimini on hyvin todennäköisesti enemmän kuin edellisen kerran (2013) kokeiltaessa. Kyykkasin silloin 85 kg.

Nappasin edellisestä takakyykyn sisältäneestä ohjelmasta kyykkytuloksiani. Olen tehnyt takakyykkyä viimeksi elokuussa, aivan dieetin lopulla ja minikaloreilla. Tulloin kyykkasin 70 kg:lla 9 + 10 toistoa. Tuolla tuloksella voi karkeasti laskea kyykkymaksimikseni 95 kg (käytin netistä löytyvää sarjapainolaskuria).

3 kommenttia:

  1. Hyvältä siis kuulostaa (paitsi tuo flunssa)! :D Onnittelut, kun olet löytänyt motivaation takaisin! Onkos nyt treenit sujunet hyvin?

    VastaaPoista
  2. Kiitos. :)M
    otivaation löytyminen tuntuu hyvältä, mutta menee hyvä motivaatio hukkaan, kun en ole tuo mave-testipäivän jälkeen päässyt kertaakaan treenaamaan, kun flunssa olikin tavallista sitkeämpi (ties minkä mönkiäispöpön olen eskarista itselleni saanut :D). Eskari-harjoittelukin on ollut kaikilla muilla tavoin mukavaa, mutta sieltä sai tällaisen ikävän ja sitkeän bonuksen mukaansa...

    Jos ensi viikolla pääsisi treenaamaan. Hieman saattaa mennä paikat oudoksesta jumiin ekoissa treeneissä, mutta väliäkös tuolla, kyllä ne siitä sitten aukeavat...:)

    VastaaPoista
  3. Aina kiva lukea toisten aloittelevien voimailijoiden treeneistä, varsinkin naisten! Onnea maksiminostoista, ne ovat aina yhtä jänniä tehdä. :) Itse kävin ekat kisat lokakuussa ja tammikuussa ovat seuraavat. Eikun rohkeasti vaan lavalle kokeilemaan! :)

    VastaaPoista