sunnuntai 21. syyskuuta 2014

Vegaaniset proteiinipatukat vol. 2

Kehittelin kotitekoisia proteiinipatukoita. Vegaanisia sellaisia. Inspiraationa hommaan toimivat muun muassa kauppojen raakapatukat (esim. Leaderin BareBar). Patukoista tuli soijattomia, kuten edellisistäkin. Pähkinäallergiselle nämä eivät luonnollisesti sovellu, mutta moni muu allerginen saattaa näistä hyötyä. No, vegaanit ainakin, vaikkeivat allergisia olisikaan. Muutkin saavat kokeilla, koska vegeruoka sopii kaikille. <3

Tämä on ensimmäinen proteiinipatukkakokeiluni, jos tarkkoja ollaan. Kun alkuviikosta kokeilin proteiinipatukoiden valmistusta kahtena eri versiona, tämä oli niistä se se ensimmäinen. Koska tein kokeiluni samalla kertaa ja yhteen menoon, ei sillä järjestyksellä ole niin väliä.

Maapähkinävoi-proteiinipatukat (vegaaninen, soijaton)


  • 100 g herneproteiini-isolaattia ( löytyy esim. MyProteinilta ja Vegetukusta)
  • 50 g makeuttamatonta maapähkinävoita (esim. Amona, jota saa ainakin isommista ruokakaupoista - huomaa, että Amonaa on myös makeutettuna)
  • 50 g kaurahiutaleita
  • 50 g kuivattuja taateleita
  • 50 g kuivattuja aprikooseja
  • n. 1,65 dl vettä 
  • reilu ropaus ruususuolaa (tai muuta laadukasta suolaa)

  • 30 g suolapähkinöitä
Lyö taatelit ja aprikoosit blenderiin ja surauttele varovasti mössöksi. Lisää sekaan kaurahiutaleet ja surauttele taas hetki. Sotke joukkoon maapähkinävoi. Kaavi seos blenderistä kulhoon ja kippaa sekaan herneproteiini ja suola (suolaa saa laittaa melko reippaasti, ellei sitten jostain syystä halua vältellä suolan käyttöä). Lisää vettä joukkoon vähän kerrallaan. Sekoittaminen kannattaa tässä vaiheessa hoitaa käsin, jotta homma sujuisi helpommin ja lopputulos olisi mahdollisimman tasainen. Sekoita, kunnes kaikki herneproteiini on sekoittunut hyvin massan joukkoon ja lopputuloksena on tasainen ja muovailtavissa oleva massa, joka ei kuitenkaan ole valuvaa tai muutoin löysää.

Muotoile massasta tasainen levy leivinpaperin päälle. Rouhi suolapähkinät veitsellä karkeaksi rouheeksi. Painele pähkinärouhe levyyn huolellisesti (tarkoitus olisi saada pähkinät uppoamaan levyyn niin, että irtonaista pähkinärouhetta ei jäisi pinnalle, vaan rouhe pysyisi kiinni levyssä kauttaaltaan). Päälle voi vielä ripotella suolaa halutessaan. Jaa levy terävää veistä käyttäen viiteen yhtä suureen osaan. Itse punnitsin osat saadakseni niistä varmasti tasakokoisia, mutta tämä ei ole tarpeellista, jos energiamäärien ei tarvitse olla täsmällisiä.

Kääri jokainen patukka leivinpaperin sisään ja säilytä ilmatiiviissä rasiassa jääkaapissa. Voit myös pakastaa patukat ja napata sieltä aina tarvittaessa mukaan. Näiden pitäisi säilyä jääkaapissa muutamia päiviä (omani ovat olleet nyt kuusi päivää jääkaapissa ja ovat vielä täysin syömäkelpoisia - en silti takaa patukoille aina yhtä pitkää säilyvyyttä, mutta pakastamalla nämä saa säilymään hyvänä pitkiäkin aikoja). Jos patukoita haluaa ottaa evääksi reissuun, kannattaa ne vielä varmuudeksi pakata pieneen rasiaan, koska ne saattavat murustaa tai rikkoutua. Näin välttyy ylimääräiseltä repun/laukun pohjalle kertyvältä sotkulta.

Ravintosisältö per patukka:
proteiinia 23,2g

hiilihydraattia 20,2g
rasvaa 9g
energiaa = 255 kcal


Hintaa näille tulee n. 0,5€/kpl (luomuaprikooseja käyttämällä). Kallista lystiä tämä ei siis ole.

Huom!
Näistä saa kivoja ja "terveellisiä" Snickers-tyyppisiä patukoita, kun sulattaa (maidotonta) tummaa suklaata ja levittää sitä valmiiden patukoiden päälle.

Herneproteiinin makua vieroksuville voin melko luotettavasta lähteestä kuultuna kertoa, että näissä ei erityisemmin maistu herneproteiini. Eli jos sinulla on kaapissa herneproteiinia, mutta et jostain syystä saa sitä sellaisenaan alas etkä ole keksinyt keinoa saada sitä muullakaan tavalla laskemaan, niin pyöräytäpäs koerä näitä - ja kuorruta vaikka sillä suklaalla vielä ekstrapeitteeksi. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti